Tessa Straver bij Stark in Kunst

TESSA STRAVER BIJ STARK IN KUNST

Tessa Straver, winnares van de Stichting Hester van Eeghen Leather Design ontwerpwedstrijd in 2017, is uitgenodigd als gastcurator bij Stark in Kunst te Amersfoort! Op zondag 16 september 2018 wordt de tentoonstelling officiëel geopend tijdens de KunstKijkRoute van Amersfoort. Naast de winnende tas, als eerste in Nederland te koop bij Stark in Kunst, zullen ook andere ontwerpen van Tessa te bewonderen zijn.

Tessa Straver X Stark in Kunst
16 september - 15 december 2018

Stark in Kunst
Bloemendalse Binnenpoort 12
3811 GD Amersfoort
www.starkinkunst.nl

WINNAAR 2017

Zaterdag 2 december j.l. is de winnaar van de Stichting Hester van Eeghen Leather Design prijs bekend gemaakt. De prijs is gewonnen door Tessa Straver en is uitgereikt tijdens de beurs Meesterlijk in de Westergasfabriek Amsterdam.

In haar ontwerp heeft Tessa gekozen voor een combinatie van leer met metaal. Het metaal dient hierbij als draaf- en sierconstructie van het ontwerp. De jury vond de inzending van Tessa buitengewoon verrassend. "Het is een betoverend object dat werkelijk een kroon verdiend", aldus de jury.

Alle inzendingen zullen van 9 december tot en met 20 januari 2018 te bewonderen zijn in het Kunstcentrum Haarlem.

Foto: Aliya Alim

The shop of my dreams

PRIJSUITREIKING!

MEESTERLIJK
WESTERGASFABRIEK
AMSTERDAM

Op vrijdag 27 november wordt de prijs van 2015 uitgereikt aan de winnaar.

Van 27-29 november 2015 is Hester van Eeghen zelf aanwezig tijdens het jaarlijkse event 'Meesterlijk - design en ambacht' op de Westergasfabriek Amsterdam. Ze zal hier persoonlijk het proces van leer naar tas inzichtelijk maken.

Van Eeghen en Uniquole (initiatiefnemer / curator Meesterlijk) werken nauw samen en dragen vakmanschap een warm hart toe.

www.meesterlijk.nu

Leather Design Prijs

KWALITEIT

Ware liefde voor het product vertaalt zich in uitzonderlijke kwaliteit.

LINEAPELLE 2018

LINEAPELLE WINTER 2018

Van 20-22 februari vindt LINEAPELLE plaats, een belangrijke leerbeurs om in te kopen. Ben je op zoek naar nieuwe accessoires, leersoorten en alles wat gebruikt wordt in de leerindustrie? Dan moet je zeker eens een bezoek brengen aan deze beurs! Twee keer per jaar, in februari en oktober, staan er meer dan 200 exposanten uit de leer-, schoenen- en tassenindustrie op LINEAPELLE. Er staan hier ook 'ecovriendelijke' looiers hun waren aan te prijzen. Meer informatie kun je vinden op www.lineapelle-fair.it.

LINEAPELLE
20 - 22 februari 2018
Fieramilano RHO

PRIJSUITREIKING

PRIJSUITREIKING!

De winnaar van de Stichting Hester van Eeghen Leather Design prijs zal op zaterdag 2 november 2017 tijdens de beurs Meesterlijk - Design en Ambacht bekend gemaakt worden!

Hester van Eeghen zal van 1 t/m 3 december op het jaarlijkse evenement Meesterlijk aanwezig zijn, waar zij persoonlijk het proces van leer naar tas inzichtelijk zal maken.

Meesterlijk - Design en Ambacht
1 t/m 3 december 2017
Westergasfabriek Amsterdam
www.meesterlijk.nu

Laatste week voor deelname aan de wedstrijd!

WEDSTRIJD

Omdat we dit jaar heel erg gaan uitpakken op de beurs Meesterlijk in de Westergasfabriek eind november, waar we alle ingezonden ontwerpen mogen tentoonstellen op een speciale plek, waardoor we nog meer aandacht krijgen en de kans gezien te worden, omdat de beurs sowieso al duizenden aantrekt, willen we iedereen nog even prikkelen met deze wedstrijd.

Kijk naar de opdracht, laat je leiden door je fantasie en maak jouw tas met als thema:bag to the future!

Monocle Bag

INTERNATIONALE INZENDINGEN

De hedendaagse eigenheid en puurheid van Nederlandse ontwerpers wordt inmiddels verrijkt met nuances en subtiliteiten in de uitvoering, die in een massaproductieproces niet mogelijk zouden zijn.
Maar: wereldwijd worden prachtige tassen gemaakt. Op dit moment wordt dan ook gewerkt aan een internationalisering van deze unieke prijs.

ECO LEER

Je kunt er moeilijk omheen, maar looien blijft een proces waarbij het moeilijk is 'milieuvriendelijk' te werken. Omdat er veel water voor nodig is, blijf je het milieu belasten, naast de chemicaliën die nodig zijn. Toch zijn er looiers op zoek naar betere methodes. En er zijn bedrijven die zich bezighouden met milieuvriendelijk ondernemen. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op de website van MVO Nederland. ZIj zoeken naar het vinden van betere wegen binnen de verschillende industriën en hebben zelfs een award willen uitreiken aan de looier die echt vernieuwend heeft willen looien. Voor meer info: www.mvonederland.nl.

DESIGN PRIJSVRAAG 2017

Dit jaar zal voor de achtste keer de tassen ontwerpwedstrijd van de Stichting Hester van Eeghen Leather Design plaatsvinden, met als thema:Young Royal Grace - A purse for our princesses.

De Stichting Hester van Eeghen Leather Design nodigt jou van harte uit deel te nemen aan deze unieke ontwerp prijsvraag! Maak een ontwerp waarbij je je laat inspireren door de jonge prinsessen Amalia, Alexia en Ariane en waarin jeugdigheid, onbevangenheid en sierlijkheid centraal staan.
Winnaar 2013!

WINNAAR 2013

Maandag 23 september j.l. is bekend geworden dat Marjo Dill uit Kerkrade de 'Stichting Hester van Eeghen Leather Design Prijs 2013' heeft gewonnen. De zwarte lakleren tas met de titel ‘I promised you ar rose garden’, heeft de jury weten te overtuigen met haar verrassende, dynamische en originele vorm. De winnares, die al twee maal eerder had meegedaan aan de prijsvraag van de Stichting, heeft met veel enthousiasme de eerste prijs voor haar tas ontwerp mogen ontvangen.

PRODUCTIE

Productie problemen? En zin in een avontuur? In Spanje ligt een dorpje waar nog veel handwerk wordt gemaakt, met name op leergebied. Ubrique is zo'n dorp. Spreek je Spaans en wil je kijken of ze jouw productie willen doen, dan is een bezoek aan Ubrique zeker de moeite waard!

WINNAAR 2015

De tassen ontwerpwedstrijd van 2015, met als thema Bag to the Future werd gewonnen door Anna Racz. Haar ontwerp staat in het teken van het 'flower of life' symbool dat binnen elke tijdsvorm past en haar herkomst vindt in oude culturen. De flower of life representeert de fundamentele vorm van ruimte en tijd. Een interessante geometrische vorm die de visuele espressie van alle creatie weergeeft.

Voor de uitvoering van de tas is gekozen voor metallic leder in combinatie met zacht runderleder wat bewerkt is met de lasercutter. Dit geeft een bijzonder effect waarbij oude ambacht en nieuwe technieken elkaar vinden.

Hester van Eeghen

INSPIRATIE..

Hester van Eeghen laat zich veelal inspireren door de architectuur van grote gebouwen, maar ook door sculpturen, meubels en andere kunstzinnig vormgegeven objecten.

Het resulteert in tassen met geheime vakken, ingenieuze sluitingen en verrassende bevestigingen...